De samenvoeging van Waterschapsbedrijf Limburg en Waterschap Limburg
We spreken met Remco Rops (HR Adviseur), Franc Janissen (HR Adviseur) en Monique Coumans (interim teammanager HR) van Waterschap Limburg over de samenvoeging van twee organisaties naar één Waterschap Limburg. Met het sociaal statuut als basis werd er hard gewerkt aan het opnieuw ‘plaatsen’ van medewerkers, harmonisatie van arbeidsvoorwaarden en goede communicatie tijdens het proces van samenvoeging.

‘Het beste van twee werelden’
Op 25 januari 2023 besloot het Algemeen Bestuur van Waterschap Limburg de Gemeenschappelijke Regeling Waterschapsbedrijf Limburg uiterlijk per 1 januari 2025 te beëindigen en daarmee de werkorganisatie Waterschapsbedrijf Limburg samen te voegen met Waterschap Limburg.
Aanleiding voor de samenvoeging
Remco: "Het Waterschapsbedrijf was tot eind 2024 een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling. Het Algemeen Bestuur constateerde dat de governance niet optimaal was ingericht en besloot tot de samenvoeging naar één organisatie. De samenvoeging moet leiden tot een beter passende governancestructuur, met duidelijke bestuurlijke aansturing, opdrachtgeverschap en rolverdeling. De organisatie zag de samenvoeging daarnaast als kans om samen een wendbare en toekomstgerichte organisatie te worden. Gedurende anderhalf jaar voorafgaand aan het daadwerkelijke samengaan is daarom ingezet op elkaar leren kennen, duidelijk communiceren en bouwen aan een nieuwe organisatie."
Als basis een ruimhartig en breed gedragen Sociaal Statuut
Monique: "Het sociaal statuut speelde een cruciale rol in de samenvoeging. Dit document bevat de rechten en plichten van alle medewerkers binnen de nieuwe organisatie. Een belangrijk uitgangspunt was, dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen en dat aan alle medewerkers van beide organisaties een arbeidsvoorwaardenpakket wordt aangeboden dat bestaat uit dezelfde meest gunstige arbeidsvoorwaarden van beide organisaties. Het sociaal statuut was de basis voor de verdere integratie van de organisaties."
Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden
"De harmonisatie van arbeidsvoorwaarden was een belangrijk onderdeel van de samenvoeging, zegt Remco. We hebben ons gericht op het samenvoegen van de arbeidsvoorwaardenpakketten van de voormalige organisaties. Dit proces was complex, omdat we rekening moesten houden met de verschillende regelingen en afspraken die in de loop der jaren waren gemaakt. Het uitgangspunt was altijd 'Het beste van twee werelden', waarbij we de meest gunstige regelingen voor de medewerkers hebben behouden."
Goede communicatie van groot belang
Franc geeft aan: "Goede communicatie was essentieel tijdens het proces. We hebben veel aandacht besteed aan het informeren van de medewerkers over de stappen die werden genomen en de gevolgen daarvan. Via intranet en andere kanalen hebben we regelmatig updates gegeven en feedback verzameld. Dit zorgde ervoor dat medewerkers goed zijn meegenomen in het proces. Dat zorgt ook voor een gevoel van trots over hoe we dit met elkaar hebben afgerond.”
Overbruggen van verschillen en leren van elkaar
Monique: "Het plaatsingsproces verliep soepel omdat er meer managementfuncties in de nieuwe structuur waren dan voorheen. Leidinggevenden konden hun voorkeuren aangeven, wat de puzzel voor de plaatsingscommissie vergemakkelijkte. Alle medewerkers zijn met een volgfunctie geplaatst.
Vooral binnen Bedrijfsondersteuning zijn teams uit beide organisaties samengevoegd. Daar merken we dat we elkaar nog moeten leren kennen en begrijpen. Dit proces kost tijd, de eerste stappen zijn daar zeker al gezet, maar we werken eraan om een hecht team te vormen."
Franc: "Wat ik mooi vond om te merken is dat mensen die eerder bij de afzonderlijke organisaties werkten en andere werkwijzen hanteerden, oprecht geïnteresseerd waren in elkaar en samen bekeken wat het beste werkte voor de nieuwe organisatie. Daarnaast ontwikkelde het programmateam een nieuwe missie en visie voor de organisatie. We hebben een koersdocument in de vorm van een praktisch handboek gemaakt voor medewerkers en leidinggevenden, waarin onze koers en kernwaarden worden uitgelegd. Dit geeft richting en helpt om uniformiteit te creëren binnen de nieuwe organisatie."
Met een positief gevoel naar een nieuwe toekomst
Monique: “De eerste focus vanuit HR lag op een aantal belangrijke processen zoals salaris, plaatsing van medewerkers, tijdsregistratiesysteem en harmonisering van de arbeidsvoorwaarden. Deze zijn goed en tijdig afgerond. We blijven werken aan de verdere integratie en optimalisatie van onze HR processen."
Franc: "We hebben recent inloopsessies gehouden op al onze locaties, zowel op de RWZI’s, de loodsen als op kantoor. Medewerkers waardeerden de transparantie en de mogelijkheid om vragen te stellen en suggesties te doen.”
Conclusie
De samenvoeging naar Waterschap Limburg was een complex proces dat veel inspanning vergde van alle betrokkenen. Dankzij een duidelijk sociaal statuut, harmonisatie van arbeidsvoorwaarden, en effectieve communicatie kende de samenvoeging een vliegende start. Remco, Franc en Monique zijn het er samen over eens: “We zijn trots op de manier waarop we dit samen doen en hebben veel vertrouwen in het verder ontwikkelen van de organisatie, waarin mensen met plezier kunnen komen en blijven werken!”