ga naar de hoofdinhoud

Studiereis naar Dublin

Eind vorige week nam ik deel aan een driedaagse studiereis naar Dublin, georganiseerd door de AWVN.

Het reisgezelschap bestond uit zo’n 25 HR- en arbeidsvoorwaarden collega’s van verschillende Nederlandse bedrijven, zoals NS, Rabobank, Sodexo, ANWB, Randstad en APG. De studiereis stond in het teken van inspiratie en leren van elkaar. Ierland kenmerkt zich door een sterke ICT- en farmaceutische sector en is, mede door de lage vennootschapsbelasting, aantrekkelijk voor bedrijven.

We bezochten onder andere het Europese hoofdkantoor van Google en Johnson & Johnson (o.a. producent van een COVID-vaccin) en leerden van hun uitdagingen op het vlak van HR, zoals: hybride werken, engagement en arbeidstekorten. Zo zorgt Google niet alleen voor uitstekende arbeidsvoorwaarden, maar ook voor ontbijt op kantoor voor de medewerkers.

Op de ambassade werden we bijgepraat over de getroebleerde Ierse geschiedenis en werd het recente enorme economische succes van Ierland uitgelegd: een economische groei van meer dan 10% en een bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking dat het op een na hoogste van Europa is. Ook gaven vertegenwoordigers van de nationale werkgevers- en werknemerskoepels presentaties over de Ierse arbeidsverhoudingen. Zij komen uit een lange traditie van Angelsaksische arbeidsverhoudingen, maar hebben nu een goede sociale dialoog. In de 'Ierse polder' zijn de sociale partners er bijvoorbeeld in geslaagd tijdens de crisis afspraken te maken over loonsverlagingen, met de toezegging dat in betere tijden weer in te halen. De vakbonden committeerden zich hieraan en dat was een van de redenen dat maatschappelijke onrust werd vermeden en de economie zich weer snel herstelde.

Wat mij opviel, was dat niet alleen de vakbonden, maar ook de werkgevers pleiten voor een grotere publieke sector. Achteraf bleek dat toch niet zo verwonderlijk, aangezien Ierland op het vlak van onderwijs, huisvesting, kinderopvang, infrastructuur en sociale bescherming duidelijk achterloopt op Nederland. Naast de opgedane informatie en inspiratie uit de bedrijfsbezoeken en presentaties, wisselden de deelnemers onderling ook kennis en ervaringen uit. Al met al een rijke driedaagse, met als afdronk dat we zeker kunnen leren van andere landen, maar ook dat wij het in Nederland best goed georganiseerd hebben!

Bedrijfsbezoeken Ierland